Nyheter

Velg en nyhetsgruppe fra listen nedenfor, velg deretter en nyhet som du ønsker å lese.

Ber om endret regulering

torskSNorges Kystfiskarlag mener kvoteforskjellene mellom fartøy i åpen gruppe som følge av "Kystfiskekvoten" må utjevnes snarest. - Norges Kystfiskarlag kan ikke se at næringen er tjent med at det etableres denne typen skjevheter og øket konfliktnivå innad i en gruppe som det dagens regulering innebærer, heter det bl.a i en uttalelse til Fiskeri- og kystdepartementet datert 24. januar. Norges Kystfiskarlag ber samtidig om at åpen gruppe må få ta del i økningen i totalkvoten gjennom økt overregulering.

Les uttalelsen

  • Opprettet .

Ber om fjord-åpning

Kjell O HallandNorges Kystfiskarlag ber om at det snarest åpnes for et tradisjonelt kystfiske på fjordene med fartøy over 15 meter. Kystfiskarlaget viser til at innføringen av fjordlinjer rammer tradisjonelle kystfiskeri som blant annet linefiske etter sei. - En generell utestengning av fartøy over 15 meter fremstår som meningsløs i lys av de dispensasjonene som hittil er gitt for seinot og loddefiske innenfor fjordlinjene, fastslår Norges Kystfiskarlag overfor Fiskeri- og kystdepartementet. Arbeidsutvalget i Norges Kystfiskarlag ba allerede i mai om at fjordlinjereguleringen måtte endres. Norges kystfiskarlag mener det fortsatt må være lov å drive et tradisjonelt kystfiske med passive redskaper innenfor fjordlinjene uavhengig av om fartøyet er over 15 meter. Samtidig må det av biologiske hensyn settes størrelsesbegrensninger for notfartøyers fiske på fjordene. - I dag er det det stikk motsatte som skjer, noe som undergraver intensjonene med hele fjordlinjereguleringen, fastslår Kystfiskarlaget.

Les mer

  • Opprettet .

Ber om representasjon i Skagerakfisk

Norges Kystfiskarlag ber Skagerakfisk endre valgordningen slik at våre medlemmer sikres representasjon i salgslaget gjennom Sørøst Norge Kystfiskarlag. 

Valgordningen må endres

Norges Kystfiskarlag er en landsomfattende fag- og interesseorganisasjon for norske fiskere og representerer den kystnære fiskeflåten. Vi er kjent med at fiskere er valgbare gjennom direktemedlemskap, men som følge av etableringen av Sørøst Norge Kystfiskarlag i 2016 anser vi det naturlig å søke representasjon i Skagerakfisk gjennom vår organisasjon, da vi har medlemmer i samtlige av salgslagets valgdistrikter. Norges Kystfiskarlag vil med bakgrunn i dette be om at våre medlemmer sikres representasjon gjennom Sørøst Norge Kystfiskarlag, på like vilkår som Norges Fiskarlag/Fiskarlaget Sør. Dette vil innebære vedtektsendringer, hvor vi ber Skagerakfisk sikre en prosess som ivaretar grunnleggende hensyn som blant annet representativitet, demokrati og likhet mellom ulike medlemsgrupper i salgslagets distrikter.

sørøstnorgeskystfiskarlag, salgslag, representasjon

  • Opprettet .

Best økonomi i den minste flåten

Kre Haugen med kleppen IITallene i lønnsomhetsundersøkelsen til Fiskeridirektoratet viser klart at flåten som ikke har kvotegjeld er den mest lønnsomme. Utviklingen i fartøygruppen med kvotegjeld er entydig negativ. Leder i Norges Kystfiskarlag, Arne Pedersen, har finlest lønnsomhetsundersøkelsen.

Les resultatet her

  • Opprettet .

Ber om gjennomgang i regelverk om utilsiktet fangst

Norges Kystfiskarlag har bedt Nærings- og Fiskeridepartementet om full gjennomgang og
nødvendig innstramming av regelverket som regulerer praksis rundt fangst som er høstet i
strid med loven.

Bakgrunnen for dette er en rekke henvendelser laget har mottatt i løpet av den siste tiden, om
at det til tider pågår en intensiv fiskeriaktivitet gjennom denne ordningen, som tvilsomt kan
sies å være i tråd med lovbestemmelsens intensjon. Meldinger som vi har fått kan tyde på at
ordningen misbrukes systematisk på en måte som bidrar til et overfiske på kystflåtens
gruppekvote og undergraver ressurskontrollen.

Regelverket omfattes av Deltakerlovens § 27 (administrativ inndragning av fangst), og
Havressurslovens § 54 (fangst som er hausta eller levert i strid med lova). Begrunnelsen for
administrativ inndragning er å sørge for at fiskere ikke skal oppnå fordeler og uberettiget
berikelse på bekostning av andre fiskere som høster i tråd med regelverket og konsesjoner.
Fangst hvor deler av fangsten er utilsiktet blir omsatt på normal måte ved landing, og vedtak
om inndragning blir gjort i ettertid. Salgslagene inndrar med andre ord ikke selve fangsten,
men verdien av denne. Ved inndragning gis fisker et vederlag på 20 % av fangstverdi for
omkostninger ved ilandføring dersom merfangsten eller den ulovlige fangsten ikke var
tilsiktet. Resterende 80 % tilfaller det aktuelle salgslag. Det leverte kvantum blir så solgt av
fiskekjøper.

Norges Kystfiskarlag stiller spørsmålstegn ved hvorvidt gjeldende praksis er i tråd med lovens
begrunnelse, og ber nærings- og fiskeridepartementet om å undersøke omfanget av
fiskeriaktiviteten som pågår under denne ordningen nærmere. Videre ber vi om at man gjør
nødvendige endringer som tetter igjen de åpenbare hull i regelverket som i dag kan være kilde
for misbruk.

I den sammenheng ønsker vi å påpeke følgende svakheter i regelverket som vi mener må føre
til umiddelbare innskjerpinginger:

- Lovverket legger ingen begrensninger på fiskeriaktiviteten, da denne gjelder per tur.
Reguleringen legger heller ingen begrensninger på fangststed, som i praksis innebærer
at fisker kan bruke samme fiskefelt over tid, og likevel hevde at fangsten er utilsiktet.

- I tilfeller hvor fiskere eier fiskebruk, som etter hvert har blitt mer utbredt, vil
ordningen i sin natur kunne være gjenstand for misbruk. Dette fordi samme aktør har
ansvaret for fangst, prissetting og omsetning av fiskeråstoffet. Man kan ikke utelukke
at manipulering av denne prosessen forekommer. Ved tilfeller av slike vertikaldelte
eierskapsstrukturer er det rimelig at inntektene ved omsetning av fangsten tilfaller
fellesskapet, og ikke den enkelte fiskekjøper. Dette fordi fiskekjøper da vil ha
åpenbare fordeler ved denne fiskeriaktiviteten som er i strid med ordningens intensjon.

fiskeridirektoratet, deltakerloven, ferskfiskordning, kystflåten, nærings og fiskeridepartementet, ressurskontroll, havressursloven, utilsiktet fangst, inndragning av fangst, fiskealgslag, overfiske

  • Opprettet .

Ber om utsettelse på fartøyinstruksen

Ønsker dispensasjon for fartøy som ikke rekker fristen pga kapasitetsproblemer hos foretakene

I landsstyremøtet som Norges Kystfiskarlag avholdte 22. og 23. oktober, ble det vedtatt å be Sjøfartsdirektoratet om utsettelse på fristen for å få på plass fartøyinstruks for fiskefartøy med største lengde fra 8-10,67 m. Styret ønsker i første omgang at det tillates en dispensasjonsadgang til den enkelte fartøyeier som kan dokumentere å ha gjort avtale med et godkjent kontrollforetak for sertifisering. Anmodningen er oversendt Sjøfartsdirektoratet for vurdering.

Lang kø hos godkjente foretak

Styret i Norges Kystfiskarlag er positive til til økte sikkerhetskrav når det gjelder både konstruksjon og utstyr om bord i den minste kystflåten. Innføring av fartøyinstruks er derfor noe Kystfiskarlaget har jobbet systematisk og målrettet med overfor medlemmer over lang tid, både hva gjelder ordningens omfang og tidsfrister. Selv om flere har fått gjennomført førstegangskontroll eller er godt i gang med gjennomføringen, har vi den senere tid mottatt tilbakemeldinger fra medlemmer om manglende kapasitet hos Sjøfartsdirektoratets godkjente foretak, hvorpå pågangen hos enkelte foretak for tiden er så stor at disse ikke kan garantere ledig kapasitet innen årsskiftet.

Usikkerhet knyttet til fartøy i åpen gruppe

Sett i lys av at det i høring til deltakerforskriften 2019 som ble kjent 19. september, foreligger forslag fra Fiskeridirektoratet om å tilbakekalle ervervstillatelse for fartøy i åpen gruppe som ikke har gyldig fartøyinstruks, vil manglende utsettelse for svært mange fartøyeiere innebære
store økonomiske konsekvenser, da man vil stå i fare for å miste en avgjørende del av inntektsgrunnlaget sitt fra et viktig sesongfiskeri under Lofotfisket. Det vil også innebære unødvendig merarbeid og ressursbruk både for yrkesfiskere og byråkrati. I 2017 deltok ca 2400 fartøy i det åpne torskefiskeriet, jf. tall fra Fiskeridirektoratet om åpen gruppe. 

Kan gå ut over lokalsamfunn

Like viktig mener Norges Kystfiskarlag det er å påpeke de samfunnsmessige konsekvensene dette vil kunne medføre for fiskeriavhengige lokalsamfunn, hvor en vesentlig del av næringsvirksomheten på stedet er bygd opp rundt sesongfiskeriene.

Med bakgrunn i de økonomiske og samfunnsmessige konsekvensene manglende fartøyinstruks vil kunne innebære for både fartøyeiere og enkeltsamfunn, ser Norges Kystfiskarlag det som rimelig å be om utsatt frist for å få på plass sertifiseringen. Dette mener vi kan gjøres ved å gi dispensasjon til den enkelte fartøyeier som kan dokumentere å ha gjort avtale med et godkjent kontrollforetak for sertifisering, eller ved å gi en utsatt felles frist for hele flåtegruppen.

sjøfartsdirektoratet, torsk, fiskeridirektoratet, deltakerforskriften, åpen gruppe, nærings og fiskeridepartementet, fartøyinstruks, ervervstillatelse

  • Opprettet .

Bevisst overfiske skal ikke bagatelliseres

Fiskeridirektoratets kommentar til overskridelser av innblandingsprosenter i ferskfiskordninga som følge av «utilsiktet fangst» er for drøy til at den fortjener å bli forbigått i stillhet. Dessverre representerer saken også et grelt eksempel på langt flere utfordringer i norsk fiskerinæring – som vi håper pågående utredningsarbeid om fiskerikontroll og kvotesystem kan rette et nærmere fokus på.

Norges Kystfiskarlag har nylig etterspurt en gjennomgang av regelverket knyttet til praktisering av utilsiktet fangst etter flere henvendelser fra fiskere antyder at enkelte aktører utnytter denne ordninger systematisk. Det hevdes også at dette har vært vanlig praksis hos enkelte rederi over lengre tid, uten at jeg har tall som kan bekrefte dette. Særlig problematisk blir det likevel i tilfeller hvor en og samme aktør er den som fisker, kjøper og selger fangsten. Dette burde med all respekt skurre i flere enn bare mine ører.

Likhet for loven?

Kyst og Fjord har publisert flere saker som omhandler tematikken i løpet av de siste ukene, og kunne i en av sakene presenterte en «inndragningsoversikt» over fartøy som har overskredet de tillatte innblandingsprosentene i ferskfiskordninga i 2018. Mens de fleste rederne riktig nok hadde høyst forståelige forklaringer på sine overskridelser, avdekket saken samtidig en inndragning på nærmere 150 tonn torsk fra ett enkelt fartøy. Mange spør seg hvordan dette i det hele tatt har vært mulig uten at kontrollmyndighetene har grepet inn. Målsetningen om å øke landindustriens råstoffbehov utenom sesong kan i stedet se ut til å ha legitimert en tvilsom fiskeriaktivitet som på sikt står i fare for å undergrave tilliten til ressurskontrollen. Når Fiskeridirektoratet attpåtil bagatelliserer denne typen aktivitet bidrar det til å svekke prinsippet som går ut på at lover og regler skal gjelde likt for alle, og at man har krav på samme behandling av offentlige myndigheter enten du fisker med stor eller liten båt.

Kontrollarbeidet kan svekkes

Den overordnede reaksjonen fra Fiskeridirektoratet i etterkant av oppslaget i Kyst og Fjord var at diskusjonen bar preg av å være «storm i et vannglass» og at det dreier seg om et forsvinnende lite kvantum totalt sett. Til sammenligning utgjør inndratt kvantum fra fartøyet det er snakk om årlige torskekvoter for 2 til 3 fartøy i lukket gruppe under 15 meter. Langt flere i åpen gruppe. Forstår Fiskeridirektoratet hvilket signal de med dette sender ut?

Uttalelsen har - ikke overraskende, skapt sterke reaksjoner blant mange kystfiskere, men også fiskekjøpere. Ikke så rart kanskje, da nevnte fartøys «overfiske» belastes gruppekvoten til fartøy under 15 meter. Et faktum som for øvrig mange stiller spørsmålstegn ved hvordan kan være mulig, etter at kvoteinstruksen av 2017 skulle sikre at deltakeradganger mellom 11-14,9 meter ikke skulle plasseres på fartøy med største lengde på 21 meter eller større. Det finnes alltid et unntak.

I fjor nedsatte regjeringen et offentlig utvalg som skal se nærmere på hvordan vi kan få bedre kontroll med ressursene vi henter ut av havet, som blant annet skal se på hvordan myndighetene kan øke effekten av de samlede kontrollressursene og forbedre evnen til å avdekke og straffe de som bryter loven med viten og vilje.

Signalet Fiskeridirektoratet sender ut i denne saken virker i så måte både tonedøv og ødeleggende for den gjensidige tilliten fiskere og kontrollmyndigheter er avhengige å ha til hverandre for å få bukt med ulovligheter i næringa. For fiskere flest oppleves utsagnet provoserende, og jeg er rimelig sikker på at det ikke vil gjøre jobben enklere for Fiskeridirektoratets mange dyktige inspektører som er ute langs kaiene i forkant av årets travleste sesongfiskeri. Tvert imot svekkes tilliten til pågående kontrollarbeid som følge av slike uttalelser.

 

Annsofie Kristiansen,

daglig leder i Norges Kystfiskarlag

fiskeridirektoratet, fiskerikontroll, overfiske, utilsiktetfangst, fersfiskordningen, fiskesalgslag

  • Opprettet .
Kontaktinformasjon: Norges Kystfiskarlag Postboks 97, N-8380 Ramberg
Telefon: 76 05 21 00 | Fax: 76 05 21 01 | Denne e-postadressen er beskyttet mot programmer som samler e-postadresser. Du må aktivere javaskript for å kunne se den.