Høringssvar- endring av lasteromsvolum som størrelsesbegrensning for kystfartøy

Nærings- og fiskeridepartementet Postboks 8090 Dep
0032 Oslo

Høringssvar – endring av lasteromsvolum som størrelsesbegrensning for kystfartøy

Viser til høring Endring av lasteromsvolum som størrelsesbegrensning for kystfartøy datert 13.09.17. Norges Kystfiskarlag har hatt saken ute på høring internt i organisasjonen, samt behandlet saken på styremøte 23 og 24 oktober 2017 og har følgende innspill til høringen.

  • Norges Kystfiskarlag har i landsmøtevedtak sak 7, punkt 6, datert 08 og 09. mai gjort det klart at kystflåten må begrenses slik at største lengde, uavhengig av lasteromsvolum, ikke må overstige 28 meter for kystflåten. Fartøy over 28 meter må regnes som havgående fartøy og reguleres deretter. Kvotegrunnlag for fartøy med største lengde over 28 meter må hentes fra kvotegrunnlaget til trålflåten eller havgående autolinefartøy.

  • Norges Kystfiskarlag kan derfor ikke støtte høringsforslaget slik det foreligger, da dette vil være med på å legitimere de uthulte opprinnelige definisjoner av kystfiskefartøy, som en gang ble vedtatt av en samlet kystfiskeflåte.

  • For øvrig må fartøy med største lengde over 28 meter ikke tillates å hente sitt kvotegrunnlag under 28 meter hjemmelslengde. De omlag 70% av torsk, hyse og seikvoter som tilhører de opprinnelige flåtegruppene i Finnmarksmodellen må kun tillates, og fiskes med fartøy som har største lengde under 28 meter.

  • Det forutsettes at kvoter internt i hver opprinnelige lengdegruppe tas av fartøy som har en faktisk lengde som samsvarer med gruppens hjemmelslengde. Det vil for eksempel bety at fartøy med største lengde over 15 meter ikke tillates å fiske kvoter fra 11-15 meter hjemmelslengde.

    For øvrig mener Norges Kystfiskarlag at en oppheving av lengdebegrensningen i 2008, samt ytterligere tilrettelegging for at større havgående fartøy kan fiske kystfiskekvoter i 2010, er i strid med intensjonen med strukturkvoteordningen. Å åpne for at utrangerte trålere kan fiske kystfiskekvoter har ført til at det er en langt større teknisk kapasitet i flåten i dag.

    En videre tilrettelegging for kystfartøy større enn 28 meter bør uansett være i strid med at fiskeflåten skal igjennom et grønt skifte. 

Tags: regulering storkyst finnmarksmodellen

Kontaktinformasjon: Norges Kystfiskarlag Postboks 97, N-8380 Ramberg
Telefon: 76 05 21 00 | Fax: 76 05 21 01 | Denne e-postadressen er beskyttet mot programmer som samler e-postadresser. Du må aktivere javaskript for å kunne se den.