Kystfiskarlaget mot vindmølleparker

havvindmoller_copy19.01.2011

Norges Kystfiskarlag går mot å plassere vindmøller i de foreslåtte områdene i Havvind-rapporten. I høringsuttalelsen til Olje og energidepartementet krever Norges Kystfiskarlag at installasjonene ikke på noen måte må fortrenge fiskeriene, og at ei samråding med fiskeriorganisasjonene skal være en selvfølge i det videre arbeid.

havvindmoller_copyI uttalelsen heter det at arealbruksinteresser er for eksempel ikke konsultert, og vi kan fastslå med en gang at fiskeriinteressene også denne gang er blir holdt utenfor.
Norges Kystfiskarlag krever at det vises respekt for fiskeriene i de foreslåtte områder. Dette bør være en selvfølge. Vi krever også at installasjonene ikke på noen måte må fortrenge fiskeriene, og at ei samråding med fiskeriorganisasjonene skal være en selvfølge i det videre arbeid. I de fleste av arealene som er foreslått er det også stor gjennomgangstrafikk av fartøyer fra og til fiskefeltene omkring og lenger ut i havet. Hva blir konsekvensene for denne trafikken i tilfelle at feltene blir utbygd? Hva blir kostnadene for flåten i slike tilfelle?

Det må videre være et krav at man før eventuelle vurderinger om plassering også utarbeider et totalt miljøregnskap for de aktuelle anlegg, hvor det tas hensyn til blant annet bygging, utstyrsproduksjon, drift vedlikehold, servicetjenester etc.
Norges Kystfiskarlag vil også vise til at de eventuelle anleggene skal tilknyttes det eksisterende el-nettet gjennom sjøkabler, som etter hva vi har forstått ut fra myndighetenes vurderinger av sjøkabler i Hardanger vil bli både urimelig kostbare både å legge og vedlikeholde.
Det er i det hele tatt svært mange spørsmål som må avklares før beslutning om utbygging fattes, at her må det foretas skikkelige vurderinger hvor fiskeriinteressene blir konsultert og tatt hensyn til. Åpne vedlegg for å lese hele uttalelsen.

• Opprettet .
Kontaktinformasjon: Norges Kystfiskarlag Postboks 97, N-8380 Ramberg
Telefon: 76 05 21 00 | Fax: 76 05 21 01 | Denne e-postadressen er beskyttet mot programmer som samler e-postadresser. Du må aktivere javaskript for å kunne se den.